Om Ariman

Café Ariman är…

…och har ända sedan starten 1983 varit ett av Lunds mest välbesökta caféer – en mötesplats för Lunds studenter och för det alternativa Lund.

På menyn finns givetvis kakor, muffins och pajer. Massor av olika typer av varma baguetter med anor från åttiotalet – vad sägs om Brie, banan och mangochutney, drypande het – eller lite modernare, ett fett utbud av grönsaksstinna ciabattas med olika typer av smaskiga pålägg – Veganciabatta med hummus är en favorit och för den än mer hungrige burritos, pajer, sallader och veckans soppa. Denna senare varierar ganska mycket med kockarnas, tillika ägarnas, smak. Vegetariska, matiga och mättande.

Espresso, capuccino och skånerost. Kvällstid blir Café Ariman en skön och avslappnad bar med fullständiga rättigheter. Staropramen på fat, en massa maltwhisky, glassiga drinkar, stor stark, lättöl… vi har det mesta, utom Vodka Red Bull och andra nymodiga fjantigheter som smakar illa.

Ariman har en fast vägg alldeles vid ingången där affischering är tillåten och en fast hylla för flygblad. På en annan vägg annonserar Kino/Folkets Bio aktuella filmer. I ett av de inre rummen ställer lokala/unga/okända konstnärer ut sina alster i varierande tekniker.

Ariman genom åren

Ariman har med skiftande ägare ändrat karaktär under åren. Nuvarande regi är med Nicke och Anna samt Richard från sommaren 1999. ”När vi tog över stället kändes det inte bara som ett sätt att skaffa sig ett jobb, vilket det i praktiken är, utan också som en slags kulturförvaltning. Jag var lite orolig, ville ju inte bli känd som mannen som förstörde Ariman…” säger Richard.

Innan dess höll Lundaprofilen Pelle Månsson med några olika delägare fanan högt i åtta år. Det var Pelle som tog steget från café till café och bar med fullständiga rättigheter 1997.

Dessförinnan drevs Ariman av kulturföreningen Lilla Verkstan. Det var vid denna tid som de stora festerna tog vid. René och Lisbet heter kvinnorna som en gång i tiden startade Ariman som då var mind

re och prydligare, utan att vara prudentligt. Möblemanget har alltid varit second hand. Och stilen? Berlin/Istanbul/New York mash-up, utan årtal typ.

Mycket är sig ändå likt. Ariman är och har alltid varit ganska personligt, åtminstone om man jämför med Starbucks-kopiorna som numer är förhärskande.

Kontinental stämning

Många svenskar med utländska rötter känner sig hemma på Ariman som också är gäststudenternas speciella lokus. Färgskalan går sedan 1983, bokstavligen och kanske bildligen, i rött.

Förutom dagstidningar erbjuder Ariman även Arbetaren och drivor av gratistidningar att läsa. Det spelas schack och backgammon. Ingen tidsstudieman kör iväg någon innan kaffet har kallnat – man sitter så länge man vill. Många sitter halva dan.

August Strindberg bodde under tre perioder på Hotell Central/Warszawa som låg i huset, dessutom lär det ha inhyst en bordell en gång i tiden – hur nu det går ihop med att det ägdes av kyrkan och drevs av KFUM, som också hade café (!) i lokalerna. Kanske var det därför Lisbet och René ville ha det lite porrigt rött, berlindekadens, Otto Dix, Cabaret Voltaire, typ centraleuropa liksom.

Namnet Ariman?

Personligen associerar jag dels religiöst dels Centraleuropa… intellektuell… Nietschze… Also spracht Zarathustra! Ormus och Ariman är två makter i den förislamska dualistiska persiska religion (som fortfarande har ett par tiotusental utövare i Iran, Indien och lite varstans, Alexander Bard lär vara en, filmaren Shekhar Kapur som knullade med Carina Rydberg i hennes Den högsta kasten en annan) som eventuellt grundades av Zoroaster/Zarathustra (religionsstiftarens roll är, om han överhuvudtaget har funnits, ifrågasatt av modern forskning) på 500-talet (även detta lär vetenskapen vilja relativisera) före kristus.

Ormus är den goda makten, Ariman den onda (en perser frågade vid något tillfälle varför vi döpt stället till Djävulen). Dessa kämpande motsatser är lika starka, typ yin och yang, ingen kan segra. Vid historiens slut kommer emellertid Ahura Mazda, den högsta guden, att träda in och förinta ondskan. Det verkar dröja… Fast René och Lisbeth som döpte Ariman har enligt trovärdiga källor främst tänkt på Carl Jonas Love Almqvists ‘Ormus och Ariman’.